Ο ανελέητος ανταγωνισμός που ξεκίνησε πριν μερικά χρόνια στις γραμμές-φιλέτα της Κρήτης όταν η Attica Group δρομολόγησε δυο πλοία, ένα προς Xανιά και ένα προς Hράκλειο διεκδικώντας μερίδιο από την πίτα των δυο ισχυρών της ANEK Line και της Minoan, κορυφώθηκε πέρυσι και ….
έφτασε στο σημείο να ταξιδεύουν ακόμα και δωρεάν τα Ι.Χ. από και προς τον Πειραιά. Kι όμως το κόστος των καυσίμων είχε ήδη αυξηθεί κατά 70%.
Oι τρεις εταιρίες ναυμαχούσαν και στις γραμμές Iταλίας όπου το μεταφορικό έργο σημείωνε μείωση 30%. Oι ζημίες από τη σύγκρουση αυτή ήταν μεγάλες. Aνδρέας Bγενόπουλος και Γιάννης Σήφη Bαρδινογιάννης αποφάσισαν να βάλουν τέλος σ’ αυτό τον πόλεμο. Έδωσαν τα χέρια και υπέγραψαν τριετές μορατόριουμ και τώρα μετρούν κέρδη.Το τριετές μορατόριουμ, που υπέγραψαν οι δύο μεγάλοι πλοιοκτήτες, αποτελεί ουσιαστικά ένα πείραμα, το οποίο, όπως εκτιμούν πηγές από τις δύο εταιρείες αναμένεται να αποφέρει λειτουργικά κέρδη 5 – 8 εκατ. ευρώ. «Η συμφωνία θα λειτουργήσει προς όφελος και των δύο εταιρειών, αφού θα υπάρχουν λιγότερα δρομολόγια, λιγότερα πλοία στις γραμμές της Κρήτης και της Ιταλίας και ως εκ τούτου αισθητά χαμηλότερα κόστη» επισημαίνει επιτελικό στέλεχος της ΑΝΕΚ. Η συμφωνία προβλέπει συνδυασμένων δρομολογίων.
Στη γραμμή Ηράκλειο – Πειραιάς – Ηράκλειο τα δρομολόγια θα εκτελούνται από το “Olympic Champion» της ΑΝΕΚ και το “Superfast XII” της Attica group, με αποτέλεσμα να μένουν «εκτός» τα πλοία «Κρήτη Ι» και «Κρήτη ΙΙ» της ΑΝΕΚ. Η εταιρεία του Γιάννη Σήφη Βαρδινογιάννη όμως, θα μονοπωλεί τα Χανιά, στα οποία θα εκτελούν δρομολόγια δύο πλοία της ΑΝΕΚ, ενώ μένει «εκτός» το “Blue Horizon» της εταιρείας του Ανδρέα Βγενόπουλου. Στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ανκόνα τα δρομολόγια θα εκτελούνται από τα πλοία «Hellenic Spirit» της ΑΝΕΚ και τα “Superfast VI” και «Superfast XI» της Attica group.
Στόχος η πληρότητα
Η ανάγκη για την συνεργασία Γιάννη Σήφη Βαρδινογιάννη και Ανδρέα Βγενόπουλου, έγινε επιτακτική στην πιο «καυτή» περίοδο της καλοκαιρινής σαιζόν, λόγω βασικά του μεγάλου κόστους των καυσίμων.
Με τη συμφωνία θα μειωθεί η προσφερόμενη χωρητικότητα και στις δύο γραμμές (Ηράκλειο – Πειραιάς και Πάτρα – Ανκόνα) και θα αυξηθεί η πληρότητα των πλοίων. Αυτή την πληρότητα δεν είχαν καταφέρει να πετύχουν οι δύο εταιρείες τα δύο τελευταία χρόνια, ούτε ο τρίτος μεγάλος ανταγωνιστής τους, η Minoan Lines του Εμμανουέλε Γκριμάλντι, αφού τα δρομολογημένα πλοία τους, δεν ταξίδευαν γεμάτα, με αποτέλεσμα να καταγράφουν επί δύο συνεχή χρόνια ζημιές. Για την ΑΝΕΚ πάντως το α’ τρίμηνο του 2011, η κρίση στη Λιβύη ανέτρεψε τα δυσμενή δεδομένα, βελτίωσε τα οικονομικά αποτελέσματα και ενίσχυσε σε μεγάλο βαθμό τη ρευστότητα της εταιρείας.
Οι ζημιές περιορίστηκαν στα 3,8 εκατ. ευρώ έναντι 18,2 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2010, καθώς οι έκτακτες ναυλώσεις πλοίων για τις μετακινήσεις πολιτών από τη Λιβύη, έφεραν ζεστό χρήμα στην εταιρεία. Από την άλλη πλευρά, η Attica group, έχει ζημιές 22,78 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο του 2011, κυρίως λόγω του υψηλού κόστους του πετρελαίου. Κατάφερε όμως να μειώσει το ύψος των ζημιών από την πώληση του Superferry II που απέφερε έσοδα 3,9 εκατ. ευρώ.
Η Blue Star Ferries της Attica group, παρά τις αντίξοες συνθήκες, συνεχίζει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του στόλου της, με το «χτίσιμο» δύο νέων πλοίων, αντιμετωπίζοντας όμως πολλά προβλήματα. Το πρώτο πλοίο, το “Blue Star Δήλος», αναμενόταν να παραληφθεί τον περασμένο Μάιο, ώστε να δρομολογηθεί την καλοκαιρινή περίοδο. Το πλοίο δεν ήταν έτοιμο όμως, και αναμένεται να παραδοθεί στις αρχές Σεπτεμβρίου, με αποτέλεσμα να είναι πολύ μικρό το διάστημα εκμετάλλευσης της αύξησης της τουριστικής κίνησης.
Το δεύτερο πλοίο “Blue Star Πάτμος» θα παραδοθεί τον Φεβρουάριο ή Μάρτιο του 2012, με στόχο να μπει στη γραμμή των Δωδεκανήσων. Έτσι, από την συνεργασία με την ΑΝΕΚ, η Attica group προσδοκά να περιορίσει σημαντικά τις ζημιές και να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για επιστροφή στην κερδοφορία στην επόμενη χρήση, ενώ η ΑΝΕΚ εκτιμά ότι το 2011 θα μηδενίσει τις ζημιές και θα εμφανίσει κερδοφορία.
Oι κίνδυνοι με τις αυξήσεις στα καύσιμα και οι τράπεζες
Μπορεί ΑΝΕΚ και η Attica group να περιμένουν τα οφέλη της συνεργασίας τους, που ξεκίνησε ήδη, ωστόσο η ελληνική ακτοπλοϊα με την κρίση να βαθαίνει, το κόστος των καυσίμων να έχει ξεφύγει από κάθε έλεγχο, και τις απεργιακές κινητοποιήσεις, προσπαθεί να… μη βουλιάξει.
Η μέση τιμή του πρώτου εξαμήνου του 2011 στις τιμές των καυσίμων αυξήθηκε κατά 26%, με αποτέλεσμα να αποτελεί τον Νο1 κίνδυνο για την βιωσιμότητα των εταιρειών. Είναι χαρακτηριστικό ότι πέρυσι για ανάγκες μιας εβδομάδας σε 2-3 δρομολόγια 300 μιλίων απαιτούνταν σε καύσιμα περίπου 60.000 ευρώ ενώ φέτος το κόστος έχει ανέλθει στις 98.000 ευρώ.
Στο πρόβλημα, έρχεται να προστεθεί και η μεγάλη πτώση στην επιβατική κίνηση. Σύμφωνα με τα στοιχεία των εταιρειών η μείωση της κίνησης φτάνει το 9% για τις Κυκλάδες και ξεπερνά το 10% για τις μεγάλες γραμμές, όπως Κρήτη, Δωδεκάνησα και Αδριατική, παρά το γεγονός ότι φέτος είναι σχεδόν 40 λιγότερα πλοία που εκτελούν δρομολόγια.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες για να αντιμετωπίσουν την πτώση της κίνησης, προχώρησαν από την 1η Ιουνίου σε μείωση των εισιτηρίων κατά 1,5 – 3 ευρώ ανά επιβάτη και 4 – 6 ευρώ για τα αυτοκίνητα, μετά την κατάργηση των κρατήσεων υπέρ τρίτων.
Ωστόσο ο σχεδιασμός τους ανατρέπεται από τις απεργιακές κινητοποιήσεις στην καρδιά της τουριστικής περιόδου που μειώνουν τις κρατήσεις των εισιτηρίων από εσωτερικό και εισαγόμενο τουρισμό. Μια από τις «πληγές» της ακτοπλοϊας, που προστέθηκαν σ’ αυτές που ήδη υπάρχουν είναι και οι σχέσεις με τις τράπεζες και τη χρηματοδότηση.
Παραδοσιακά οι ακτοπλόοι την καλοκαιρινή περίοδο, εξοφλούσαν μέρος των υποχρεώσεών τους προς τις τράπεζες, με τη ρευστότητα που έφερνε η αυξημένη τουριστική κίνηση. Φέτος όμως, κάτι τέτοιο δεν φαίνεται εφικτό, γι’ αυτό στελέχη των εταιρειών επιδίδονται σε συνεχείς διαπραγματεύσεις με τα πιστωτικά ιδρύματα για να ξεπεράσουν το πρόβλημα, που μπορεί να οδηγήσει σε αδιέξοδο τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις.
Πηγή: dealnews
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου